Rond de zesde dag na de geboorte komen wij de hielprik verrichten. Dit houdt in dat we een prikje in het hieltje van jullie baby geven om bloed af te nemen. In een laboratorium wordt dit bloed onderzocht op 17 zeldzame maar ernstige aandoeningen. Denk hierbij aan afwijkingen aan de schildklier, bijnieren, stofwisselingsziektes, sikkelcelziekte en Taaislijmziekte.
De aandoeningen zijn niet te genezen, maar wel goed te behandelen met bijvoorbeeld dieet of medicijnen. Tijdige opsporing van deze aandoeningen kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke of geestelijke ontwikkeling voorkomen of beperken. Op de website van het RIVM staat beschreven om welke aandoeningen het precies gaat.
Als uit het onderzoek blijkt dat jullie kind een aandoening heeft, kan dat betekenen dat jullie drager zijn van deze ziekte. Je hebt dan zelf geen klachten, maar dit kan wel gevolgen hebben voor een eventuele volgende zwangerschap. Mocht blijken dat één van jullie mogelijk drager is van een ziekte, dan krijg je hierover bericht van je huisarts. Als jullie deze informatie niet willen ontvangen, moeten jullie dat aan ons aangeven bij het verrichten van de hielprik.
Na het afnemen en testen van het bloed blijft het nog een jaar bewaard in het laboratorium. Het kan zijn dat het bloed anoniem gebruikt wordt voor wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is nodig om ziekten te voorkomen en behandelingen te verbeteren. Mochten jullie bezwaar hebben tegen het gebruik van het bloed voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunnen jullie dit aan ons aangeven tijdens het verrichten van de hielprik.
Als alle uitslagen goed zijn, dan ontvangen jullie geen bericht. Mochten er bijzonderheden zijn, dan krijg je zo spoedig mogelijk bericht. Dit gebeurt meestal binnen 3 weken na afname. Bewaar de witte envelop van de hielprik tot drie maanden na de geboorte.

De gehoortest wordt gedaan via het consultatiebureau. Je krijgt hiervoor vaak al een afspraak in je kraamtijd. De gehoortest wordt in deze regio nog niet aan huis verzorgd.

Partners

logo-Kraamzorg-de-Waarden logo-eilanden
Elmar logo RGB 500x600 pixels 11-15 Sara-Kraamzorg-logo inpas 1
logo dat drechtstromen
Yes Logo-Kikker Logo-PIT-rgb-web-72-dpi
moedersvoormoeders iedereenehbo

Contactgegevens

Buizerdstraat 4 b
3334 SB Zwijndrecht
(in Gezondheidscentrum Nederhoven)
Telefoonnummer: 078- 6103882

Voor vragen of het maken van afspraken zijn wij iedere werkdag te bereiken tijdens het telefonisch spreekuur van 13.00u tot 14.00u & op maandag t/m donderdag tussen 16.00 tot 16.30u.

Bij spoed, ongerustheid, dringende zaken of hulp bij de bevalling zijn wij 24 uur per dag te bereiken op telefoonnummer 078-6100101. U wordt dan direct doorgeschakeld met de dienstdoende verloskundige.

Voorlichtingsavonden

In verwachting van je eerste kind? Dan is er voor jou een voorlichtingsavond over de bevalling. Als je tussen de 25 en 35 weken zwanger bent, ben je van harte welkom!

Eerstvolgende data: Donderdag 31 augustus & Woensdag 4 oktober.

Je kunt je opgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Geef je ook even door met hoeveel personen je komt?

Volg ons ook op