Een zwangerschap is een bijzondere en enerverende periode in je leven, waar wij je als verloskundige graag bij begeleiden. Een verloskundige begeleidt de gezonde zwangere. Met gezond bedoelen we een zwangere waarbij geen complicaties zijn of te verwachten zijn. Je komt tijdens je zwangerschap zo’n tien keer op controle. In het begin zal er ongeveer zes weken tussen de controles zitten,  maar aan het einde van je zwangerschap zien we je graag iedere week. We plannen voor een normale controle 10-15 minuten tijd in. Indien je denkt meer tijd nodig te hebben tijdens een afspraak, geef dit dan tijdig bij ons aan. Wij zullen dan extra tijd voor je inplannen, zodat je voldoende ruimte hebt om je vragen en/of problemen met ons te bespreken. Je partner of andere betrokkenen zijn altijd welkom om met je mee te komen. Tijdens de controle controleren we je bloeddruk en gewicht, voelen via je buik of de baby goed groeit en luisteren natuurlijk naar het hartje! Er is ook ruimte om vragen te stellen. Af en toe zal het nodig zijn om je bloed te onderzoeken of een echo te maken. Mocht tijdens je zwangerschap blijken dat het beter is dat je door een gynaecoloog gecontroleerd wordt, dan verwijzen we je door naar het ziekenhuis. We zien elkaar dan meestal weer terug tijdens je kraamtijd, als je bevallen bent.Rond de 8e week van je zwangerschap kom je voor het eerst op controle. Deze eerste controle duurt ongeveer 45 minuten. Meestal heb je voorafgaand aan de eerste afspraak een uitgebreid intakeformulier ingevuld. Daarin wordt van alles gevraagd over je medische en verloskundige voorgeschiedenis en naar eventuele bijzonderheden in de familie, bijvoorbeeld het vóórkomen van erfelijke aandoeningen. Deze vragenlijst zullen we samen doornemen. Verder worden tijdens het eerste gesprek al je vragen beantwoord en krijg je specifieke zwangerschapsvoorlichting van ons. Je bloeddruk en gewicht worden gemeten en er worden een aantal buisjes bloed bij je afgenomen. In het bloed worden verschillende dingen bekeken:

- Bloedgroep en rhesusfactor
- Antistoffen in je bloed tegen andere bloedgroepen die gevaarlijk kunnen zijn voor je baby
- Verschillende infectieziektes, namelijk; Hepatitis B (leverziekte), Lues (geslachtsziekte), HIV
- Op indicatie kunnen we ook kijken of je voldoende antistoffen hebt opgebouwd tegen Rubella (Rode Hond), Toxoplasmose en Parvovirus (infectieziektes).
- Het Hb (ijzergehalte) en glucose (suikergehalte) in je bloed

Afhankelijk van de uitslagen van het bloedonderzoek kan het nodig zijn om tijdens je zwangerschap nog een aantal maal bloedonderzoek te doen. Dit zal noodzakelijk zijn bij vrouwen waarvan de Rhesusfactor in het bloed negatief is, waarbij bepaalde antistoffen gevonden zijn of waar problemen zijn met het Hb of de glucose in het bloed.  Je wordt hier tijdig van op de hoogte gesteld. We hebben ook afspraken gemaakt met de gynaecologen over bepaalde groepen zwangeren, zogenaamde protocollen.  Zwangeren met bijvoorbeeld schildklierproblematiek en overgewicht moeten op meerdere momenten in de zwangerschap bloed laten prikken. Tussen de 27 en 30 weken zwangerschap vindt bij iedere zwangere nogmaals een onderzoek plaats naar het ijzergehalte in het bloed.

Hartjes spreekuur
Vanaf 1 augustus is er iedere dinsdag & vrijdag van 9.00 tot 9.15u een hartjes- spreekuur op de Buizerdstraat 4B.
De eerste periode in de zwangerschap kan erg spannend zijn of je onzeker maken. Zeker als je de baby nog niet voelt bewegen, je zwangerschapsklachten afnemen na 12 weken of als je eerder een miskraam gehad hebt. Maar ook later in de zwangerschap kan het prettig zijn om even naar het hartje van je baby te komen luisteren.

Vanaf 13 weken kun je langskomen op de praktijk om even naar het hartje van de baby te luisteren. Je hoeft hier geen afspraak voor te maken. Het is een extra gratis service buiten je reguliere afspraken op het spreekuur om. Je mag natuurlijk ook je partner, ouders of vrienden meenemen om te luisteren naar het hartje van jullie baby.

Wanneer je vragen en/of klachten wilt bespreken kun je hiervoor beter een aparte afspraak maken.

Partners

logo-Kraamzorg-de-Waarden logo-eilanden
Elmar logo RGB 500x600 pixels 11-15 Sara-Kraamzorg-logo inpas 1
logo dat drechtstromen
Yes Logo-Kikker Logo-PIT-rgb-web-72-dpi
moedersvoormoeders iedereenehbo

Contactgegevens

Buizerdstraat 4 b
3334 SB Zwijndrecht
(in Gezondheidscentrum Nederhoven)
Telefoonnummer: 078- 6103882

Voor vragen of het maken van afspraken zijn wij iedere werkdag te bereiken tijdens het telefonisch spreekuur van 13.00u tot 14.00u & op maandag t/m donderdag tussen 16.00 tot 16.30u.

Bij spoed, ongerustheid, dringende zaken of hulp bij de bevalling zijn wij 24 uur per dag te bereiken op telefoonnummer 078-6100101. U wordt dan direct doorgeschakeld met de dienstdoende verloskundige.

Voorlichtingsavonden

In verwachting van je eerste kind? Dan is er voor jou een voorlichtingsavond over de bevalling. Als je tussen de 25 en 35 weken zwanger bent, ben je van harte welkom!

Eerstvolgende data: Donderdag 31 augustus & Woensdag 4 oktober.

Je kunt je opgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Geef je ook even door met hoeveel personen je komt?

Volg ons ook op