Goede voeding en gezonde leefgewoontes zijn tijdens je zwangerschap extra belangrijk. 
Hieronder vind je een paar aandachtspunten.
 
Vlees en vis
- Eet liever geen lever tijdens de zwangerschap en niet meer dan één maal per dag een leverproduct. In lever zit veel vitamine A, wat in te grote hoeveelheden schadelijk is voor de baby.
- Eet geen rauw vlees, zoals biefstuk, rosbief, tartaar, ossenworst, filet américan en dergelijke vleeswaren.
- Eet liever geen rauwe vis en geen vacuümverpakte gerookte vis zoals gerookte zalm of makreel. Hierin kan de listeria-bacterie voorkomen.
- Vette vis is gezond en bevat een hoog percentage omega-3-vetzuren. Eet echter niet meer dan twee keer per week vette vis omdat vis ook kleine hoeveelheden dioxine kan bevatten. Eet liever geen roofvissen zoals verse tonijn, koningsmakreel en zwaardvis. Van tonijn uit blik kun je twee porties per week eten.
 
Groente en fruit
- Was groente en fruit goed. Denk hierbij ook aan zakjes voorgesneden groenten.
- Bewaar groenten niet te lang in de koelkast en gebruik ze bij voorkeur zo vers mogelijk.
 
Rauwe melk 
- Eet geen kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (dus niet gepasteuriseerd). Hierin kan de listeriabacterie zitten, die schadelijk is voor je baby. In principe kun je alle kaas uit de supermarkt gewoon eten. Als kaas van rauwe melk is gemaakt, moet dat op de verpakking staan (au lait cru).
- Drink geen rauwe melk (van de boerderij). Deze moet je voor gebruik koken.
 
Drinken
- We raden je aan om minimaal 1,5 tot 2 liter vocht per dag binnen te krijgen.
- Grote hoeveelheden cafeïne kunnen schadelijk zijn voor je baby. Drink daarom niet te veel koffie, houdt het bij 2 kopjes per dag. Cafeïne zit ook in cola, zwarte thee en energiedranken zoals Red Bull.
- Drink niet te veel frisdranken en beperk het gebruik van lightproducten met zoetstoffen.
 
Voedingssupplementen
- De eerste 10 weken van je zwangerschap wordt aangeraden om extra foliumzuur te gebruiken. Het gebruik van foliumzuur verkleint de kans op o.a. een open ruggetje.
- Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt aangeraden een suppletie van 10 microgram vitamine D per dag in te nemen. Vitamine D is belangrijk voor de botopbouw van je baby.
- Wanneer je gezond en gevarieerd eet, is het gebruik van andere voedingsupplementen niet nodig. Als je er toch voor kiest om voedingssupplementen te gebruiken, kies dan een vitaminetablet speciaal voor zwangere vrouwen.
- Als aanvulling op een laag ijzergehalte of om aan te sterken na je bevalling zou je een tijdje Floradix kunnen drinken of slikken. Dit is een kruidendrank (ook in tabletvorm verkrijgbaar) waar erg veel ijzer in zit en wat snel door je lichaam wordt opgenomen.
 
Roken
Dat roken in de zwangerschap wordt afgeraden, is waarschijnlijk wel bekend. We willen dit hier nogmaals goed onder de aandacht brengen, aangezien de risico’s van roken in de zwangerschap vaak flink onderschat worden. Roken in de zwangerschap brengt wel degelijk zeer grote risico’s met zich mee! Dit geldt ook voor ‘meeroken’. Sigaretten bevatten veel schadelijke stoffen die een sterk verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) veroorzaken. Hierdoor wordt de zuurstoftoevoer naar de baby sterk verminderd. 
 
De baby heeft hierdoor een grotere kans op o.a.:
- (Veel) te vroeg geboren worden 
- (Veel) te laag geboortegewicht 
- Vroegtijdige loslating van de placenta
- Overlijden in de baarmoeder
- Zuurstoftekort tijdens de bevalling
- Wiegendood na de geboorte
- Ontwikkelen van longziektes als astma, cara, bronchitis op latere leeftijd
Het is mogelijk om hulp te krijgen bij het stoppen met roken. Dit kan via Stivoro of de rook-stop-poli van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Vraag voor advies gerust onze hulp!
 
Alcohol
Gebruik geen alcohol tijdens je zwangerschap. Ook kleine hoeveelheden hebben al een nadelige invloed op je baby. Alcohol kan op ieder moment in de zwangerschap schadelijk zijn. 
Aan het begin van je zwangerschap is het risico op een miskraam groter wanneer je alcohol drinkt. Ook kan het schadelijk zijn voor de vorming van organen en andere lichaamsdelen.
De hersenen van je baby, die zich gedurende de gehele zwangerschap ontwikkelen, zijn erg gevoelig voor alcohol. In elk stadium van de zwangerschap kan het gebruik van alcohol de ontwikkeling van de hersenen van je baby schaden! Alcoholgebruik aan het einde van je zwangerschap kan bovendien een ongunstig effect hebben op de groei van de baby en kan een vroeggeboorte veroorzaken.
 
Pijnstillers
Wanneer je een pijnstiller nodig hebt, gebruik dan alleen paracetamol zonder toevoegingen zoals coffeïne of codeïne. Overschrijdt de toegestane dosering die op de verpakking vermeld staat niet (max. 6 tabletten van 500 mg in 24 uur)! Gebruik geen pijnstillers zoals Ibuprofen, Naproxen of aspirine. Deze zijn schadelijk voor je baby.
 
Algemeen
- Draag bij het tuinieren en het verschonen van de kattenbak handschoenen. Kattenuitwerpselen kunnen de Toxoplasmose parasiet bevatten. Deze is schadelijk voor je baby.
- Gebruik bepaalde stoffen zoals verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en haarverf met loodhoudende oplosmiddelen liever niet. Indien het toch noodzakelijk is; ventileer goed!
- Het lijkt niet verstandig om de eerste 3 maanden van je zwangerschap langdurig een heet bad te nemen, de sauna te bezoeken of een zonnebank te gebruiken. Ook na deze periode blijft het raadzaam om je lichaamstemperatuur niet te hoog op te laten lopen en het afkoelen langzaam te laten verlopen. 
- Sporten en bewegen in je zwangerschap is geen probleem. Het is zeker goed om je lichaam soepel te houden. Luister wel goed naar je lijf. Pijn na het sporten, harde buiken of andere klachten zijn vaak een teken om een stapje terug te doen!
 

Partners

logo-Kraamzorg-de-Waarden logo-eilanden
Elmar logo RGB 500x600 pixels 11-15 Sara-Kraamzorg-logo inpas 1 
logo dat drechtstromen
Yes Logo-Kikker Logo-PIT-rgb-web-72-dpi
moedersvoormoeders iedereenehbo
   

Contactgegevens

Buizerdstraat 4 b
3334 SB Zwijndrecht
(in Gezondheidscentrum Nederhoven)
Telefoonnummer: 078- 6103882

Voor vragen of het maken van afspraken zijn wij iedere werkdag te bereiken tijdens het telefonisch spreekuur van 13.00u tot 14.00u & op maandag t/m donderdag tussen 16.00 tot 16.30u. 

Bij spoed, ongerustheid, dringende zaken of hulp bij de bevalling zijn wij 24 uur per dag te bereiken op telefoonnummer 078-6100101. U wordt dan direct doorgeschakeld met de dienstdoende verloskundige.

Voorlichtingsavonden

In verwachting van je eerste kind? Dan is er voor jou een voorlichtingsavond over de bevalling. Als je tussen de 25 en 35 weken zwanger bent, ben je van harte welkom!

Eerstvolgende data: Donderdag 31 augustus & Woensdag 4 oktober.

Je kunt je opgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Geef je ook even door met hoeveel personen je komt?

Volg ons ook op

twitter
facebook