Omgaan met pijn

Hoe om te gaan met pijn tijdens de bevalling

Er zijn allerlei manieren om de pijn tijdens het bevallen te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis en in het ziekenhuis.
Fijn om te weten: je lichaam reageert meteen op bevallingspijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken zodat je minder pijn voelt. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk om zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Probeer iets te zoeken dat deze ontspanning bij jou stimuleert.

Als je voorafgaand aan de bevalling merkt dat je bang bent, is het goed dit tijdig aan te geven. Wij kunnen kijken of we een deel van de angst kunnen wegnemen en het vertrouwen in je eigen lichaam kunnen stimuleren. Wellicht is het volgen van een zwangerschapscursus een goed idee om je meer vertrouwen te geven in het baringsproces. Maak het daarom altijd kenbaar.

Aan medicamenteuze pijnbehandeling zitten voor- en nadelen. We vinden het belangrijk dat je van tevoren goed geïnformeerd bent, zodat je een weloverwogen beslissing kunt maken. Mocht deze wens ontstaan zal er samen met je bekeken worden wat de beste optie is. De keuze van middel is ook afhankelijk van het moment waarop je in het bevallingsproces zit.
Medicamenteuze pijnstilling mag alleen gegeven worden door artsen, aangezien er ook risico’s aan zitten. Je kunt dus alleen in het ziekenhuis pijnstilling krijgen en hiervoor wordt je overgedragen aan de gynaecoloog.

Bij ons in de praktijk is het mogelijk het TENS-apparaat te huren. Enkel de kosten van de elektrodes zijn voor eigen rekening (€15,-). Het apparaat kan gratis gebruikt worden. Geef het aan als je dit apparaat tijdens de bevalling wilt gebruiken, dan nemen we deze mee naar je bevalling.

De volgende varianten van pijnbestrijding zijn verkrijgbaar in Albert Schweitzer Ziekenhuis.

Aanbevolen website:
www.deverloskundige.nl (uitleg over alle varianten van pijnbehandeling tijdens de bevalling)

Aanbevolen folder:
Hoe ga je om met pijn?